Leuke mensen op bezoek en het schrijven van een final report.

Hallo Allemaal!

Jeetje, het is alweer een hele poos geleden dat ik mijn laatste verhaal heb geschreven, op 11 april. Mijn excuses voor de lange stilte, maar ik heb de afgelopen tijd dan ook niet stilgezeten. Zo heb ik bezoek gehad van twee hele leuke mensen, Remy en Sanne en ik ben bezig geweest met het schrijven van mijn Final Report en ik heb ook nog eens Noorse examens gehad.

Ik zal proberen om jullie op een soort van chronologische volgorde te vertellen wat ik allemaal gedaan heb.

Noorse Examens.
20 april heb ik mijn schriftelijk examen Noors gehad, voor mijn gevoel ging dat redelijk goed. Op 23 april heb ik mijn mondeling examen gehad, waarvoor ik echt enorm zenuwachtig was. Tijdens het mondeling heb ik er per ongeluk een enkel woordje Duits tussendoor gegooid, maar over het algemeen ging het best wel goed. Ongeveer een weekje terug kregen we een cijfer voor Noors, ik heb een ruime voldoende gehaald.

Smile
Het is alleen nog een beetje onduidelijk of dit cijfer voor allebei de examens is, of dat het alleen voor het mondeling examen is. We wachten het maar af.

Final Report.
Om de cursus die ik hier volg af te sluiten, moet je een Final report van 6000-7000 woorden schrijven, een presentatie over dat report geven en tot slot heb je nog een mondeling over verschillende onderwerpen van de cursus. In de weken voordat Remy kwam ben ik begonnen met het schrijven van m’n report. Het leek in het begin een onmogelijke klus omdat ik het overzicht even totaal kwijt was. Toen ik eenmaal alles op een rijtje had gezet voor mezelf was het duidelijk hoe ik mijn report op wilde stellen. Als je dan aan zo’n report begint, denk je bij jezelf, hoe ga ik in hemelsnaam aan minimaal 6000 woorden komen, maar als je eenmaal bezig ben kom je erachter dat het best snel gaat. Ik heb mijn report zelfs geschreven met iets teveel woorden dan nodig was. Ik heb mijn report geschreven over communicatie en wat voor invloed dit heeft op de sfeer in de klas, hier heb ik ook een gedeelte over cultuur schok bij gedaan omdat het mij interessant leek om hier iets over te leren. Door het maken van zo een report ga je bij jezelf wel meer nadenken hoe jij eigenlijk communiceert met anderen en met de kinderen in de klas, erg leerzaam als je dit vergelijkt met de theorie.

Remy op bezoek!
Op dinsdag 28 april 12.30 landde Remy op Gardermoen, het vliegveld van Oslo. Ik was al op tijd naar het vliegveld vertrokken om hem op te halen. Rond 12.45 had hij zijn koffer al, dus we konden lekker op tijd terug naar Oslo om allerlei leuke dingen te gaan doen. Nadat we de koffer naar de kamer gebracht hadden en wat gedronken hadden zijn we naar het Royal Palace en de Oslo Opera geweest. Aangezien Remy bijna alle bezienswaardigheden al een keer gezien had, was er voor hem niet heel veel nieuws aan, maar toch hebben we goed de toerist uit kunnen hangen.
De volgende dag, woensdag zijn we naar de Holmenkollen (skischans), Sognsvann en het Vigelandpark geweest. Aan het begin van de dag was het nogal grauwig, maar gelukkig trok de lucht in de loop van de middag open en hebben we kunnen genieten van een heerlijk zonnetje.

Smile
’s Avonds hebben we in het Tøyenpark ook nog de zonsondergang bekeken. De donderdag zijn we een stuk langs het water gelopen, naar het Raadshuis geweest en hebben we naar het Akershus Slott bezocht. Verder zijn we toen ook nog een kerstwinkeltje tegen gekomen waar ik natuurlijk weer een engeltje heb gekocht voor m’n verzameling.
De vrijdag zijn we naar het schiereilandje Bigdøy geweest, waar onder andere het Vikingskiphuset ligt. In dit gebouw liggen drie hele oude Vikingschepen die je kan bekijken. Toen we daar uitgekeken waren zijn we nog wat andere plekjes wezen bezoeken langs het water en hebben we mooie foto’s kunnen maken. De zaterdag hadden we afgesproken om met Ebrina en Trinco naar het parlement te gaan om daar een rondleiding te volgen door het gebouw. We dachten op tijd te zijn, maar toen we er aan kwamen stond er al een flinke rij en aangezien er maximaal 30 mee kunnen per tour hebben we besloten om de wegen te scheiden en ons eigen ding te doen. Remy en ik besloten om de winkelstraat door te lopen en om om 11.30 nog een keer te proberen om mee te gaan met de tour, dit is ons uiteindelijk gelukt (na bijna drie kwartier in de rij staan) maar het was zekermooi om een keer gezien te hebben!
De zondag was het voor Remy ’s middags alweer tijd om naar huis te gaan, ik heb hem naar het vliegveld gebracht en uitgezwaaid. Was daarna wel weer even wennen om niemand om je heen te hebben, maar gelukkig hoefde ik niet lang te wachten, want woensdag zou Sanne alweer komen!
Laughing

Sanne op bezoek!
Afgelopen woensdag 6 mei was het dan eindelijk zover, Sanne zou om 12.30 landen op Gardermoen. Ik stond ruim op tijd te wachten bij de uitgang met nog een hoop andere mensen, waaronder een ontvangstcomité voor een of andere Eva. Prima als je blij bent dat iemand weer naar huis komt, maar ga dan niet de hele tijd voor mijn neus staan en tegen me aanduwen, daar wordt ik namelijk niet zo vrolijk van. Gelukkig kwam niet lang daarna Sanne naar buiten en konden we onze weg vervolgen naar Oslo.

Smile
Eenmaal aangekomen op het centraal station zijn we vervolgens naar mijn kamer gegaan om de spullen neer te zetten en wat te eten, we hadden allebei nogal honger namelijk. Nadat we wat gegeten hadden zijn we naar buiten gegaan om de ultieme toerist uit te hangen, alleen onze afritsbroek, witte sokken in sandalen, zonneklep en heuptas ontbraken nog en we hadden onszelf de perfecte toerist kunnen noemen.
Tongue Out
Haha.. We hebben deze middag nog best veel gedaan, zo hebben we het Royal Palace bekeken, daarna zijn we naar het Akershus Slott geweest. Per toeval lag daar echt een enorm cruiseschip naast, zo groot dat we hem niet eens in zijn geheel op de foto konden krijgen. Daarna zijn we nog naar de Oslo Opera geweest en tot slot hebben we heerlijk zelfgemaakte pizza gegeten en een filmpje gekeken.
De volgende dag zat het weer ons helaas niet zo mee, het leek Nederland wel op een doorsnee dag met alleen maar regen.. maar op de een of andere manier is het een stuk minder erg als het regent als je in een ander land bent, dan als je in Nederland bent. Deze dag hebben we niet heel veel gedaan, we zijn naar het raadshuis en de Oslo Domkirke geweest en hebben een muziekkorps voorbij zien lopen in de stromende regen. Wat wel heel leuk was om te zien, was dat ze allemaal speciale regenjassen aanhadden die bij hun uniform pasten, dus bestuur van Jong Holland, misschien is dat ook wat voor ons? Haha.. Hierna zijn we naar huis gegaan en hebben we lekker filmpjes gekeken en gekletst, want in de stromende regen is het niet echt ideaal om de Holmenkollen of Sognsvann te bezoeken.
Op vrijdag scheen er een heerlijk zonnetje en zijn we weer fanatiek op pad gegaan. Als eerste zijn we naar Sognsvann geweest en hebben we het hele meer rondgelopen, goede ochtendgymnastiek! Daarna zijn we weer op de metro gestapt en zijn we naar de Holmenkollen gegaan. Na een kleine klim hadden we een mooi uitzicht over Oslo en de fjorden. Daar hebben we een poosje rondgelopen en heel wat foto’s gemaakt natuurlijk. Daarna zijn we weer terug op de metro gestapt naar Majorstuen en vanaf daar zijn we naar het Vigelandpark gelopen. Eenmaal daar aangekomen kwamen we erachter dat er busladingen chinezen met mondkapjes op gedropt waren, waarom ze in Oslo alsnog die mondkapjes op hebben snap ik eigenlijk niet, maar goed. Ook hier hebben we wederom weer de nodige foto’s gemaakt waarna we weer terug zijn gelopen naar de metro en terug gegaan zijn naar mijn kamer. Daar hebben we vervolgens lekker macaroni gemaakt als avondeten en wat later op de avond zijn we naar het Tøyenpark gelopen om de zonsondergang te bekijken. Op de terugweg zijn we nog door een klein stukje van de botanische tuin gelopen, maar omdat ze het park gingen sluiten voor de avond, hebben we niet alles kunnen zien.
De zaterdag scheen toen we wakker werden, wederom het zonnetje en daar werden we heel vrolijk van. Na een goed ontbijt zijn we op pad gegaan naar het schiereilandje Bigdøy. Hier hebben we verschillende plekjes langs het water bezocht en hele mooie foto’s kunnen maken. Naar onze mening was het nog best wel koud, maar er waren al genoeg ouders die hun kinderen in het water lieten spelen, brrr.. Toen we alles wel zo’n beetje bekeken hadden zijn we terug gegaan naar mijn kamer op spullen te droppen en daarna zijn we nog terug gegaan naar de botanische tuin. Hier hebben we heel wat mooie bloemen en watervalletjes op de foto kunnen zetten, erg leuk! Deze avond zijn we ook gezellig uit eten geweest bij TGI Friday’s. Na lang wachten konden we eindelijk gaan zitten, we hebben allebei een heerlijke Jack Daniels Chicken Burger gegeten en gezellig gekletst. Toen we uitgegeten waren en het restaurant verlieten was het aan het regenen, we hebben dus erg geluk gehad met het weer deze dag.
Vandaag, zondag 10 mei was het vroeg dag. Sanne haar vliegtuig naar Amsterdam vertrok om 10.25 dus dat betekende dat we op tijd uit bed moesten. Na het ontbijten en de koffer dicht zien te krijgen zijn we vertrokken richting het centraal station om daar vervolgens de trein te pakken richting Gardermoen. Daar aangekomen hebben we de koffer ingecheckt en zijn we nog gezellig even een warme chocomel gaan drinken bij de Starbucks. Toen we die op hadden was het toch echt tijd voor Sanne om door de douane te gaan en haar gate op te zoeken. We hebben afscheid genomen en elkaar uitgezwaaid en toen ben ik weer op te trein gestapt terug naar Oslo waar ik me nu voor ga bereiden op m'n presentatie van dinsdag en het mondeling van volgende week.

Er komt nu alweer bijna een einde aan mijn Oslo-avontuur, wat gaat de tijd toch snel! Nog 2,5 week en dan ben ik weer terug op Nederlandse bodem.

Als je het hebt volgehouden om het verhaal helemaal uit te lezen, applaus!

Ik zal proberen om een dezer dagen ook weer eens wat foto’s up te loaden om een sfeerimpressie te geven van hoe het hier is.

Tot de volgende keer!

Liefs Ismay

Reacties

Reacties

je Vaoder

Meid ik kan niet wachten tot je terug bent????wordt echt tijd!

marjan

Succes met de laatste loodjes!!! Bijna terug!!

nicolette

Echt super om je avonturen weer te lezen ismay en tot snel weer gezellig op het veld !!!!x

mama

Leuk om te lezen dat het leuk is geweest met je logees en dat je ze nog veel hebt kunnen laten zien van Oslo. Nog even de laatste loodjes maar dat zal ook wel lukken denk ik. Liefs mama

Jennefer

Leuk om weer eens een verhaal van je te lezen!
Ik kijk uit naar de foto's!
Heel veel succes en plezier je laatste weekjes!
En vooral geniet ervan!

Liefs Jennefer

Soraya

Super om te lezen meis! Geniet nog even van de laatste weken. Xx

Sanne

Ik wil nog steeds mijn afritsbroek! en dan ook maar gelijk lelijke witte sokken in sandalen! hahahahahahah

PS: genoeg foto's om wel drie fotoboeken te vullen!

Dikke kus (nog 15 dagen!!)
XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!