Bezoek, short report, Noors en fieldwork...

Hei Hei!

Ik realiseer me dat ik al een tijdje niets meer geschreven heb, dus dat wordt weer eens tijd! Wel moet ik helaas mededelen dat ik niet meer precies van elke dag weet wat ik gedaan heb, dus ik zal hieronder de belangrijkste punten benoemen en vertellen!

Smile

Noors
Ondertussen zijn er al 4 lessen Noors verstreken en ik begin steeds meer Noorse woordjes en zinnetjes te leren. Veel mensen zeggen dat het als Nederlands sprekende makkelijk is om het aan te leren, maar dat valt me eigenlijk nog best vies tegen. Al die rare letters dieze gebruikenen letters die je schrijft maar niet uitspreekt en andersom.. Pff ik vind het nog best ingewikkeld hoor. Maar ik merk in de leswel dat wij als Nederlanders en Belgen (in totaal zijn we met 11)erde minste moeite mee hebben om het aan te leren.We gaan nu ook best wel rap door de stof heen, aangezien we blijbaar 20 april al examen hebben.

Bezoek!
Vorige week zijn mijn ouders en broertje gezellig op bezoek geweest hier in Oslo!

Laughing
Woensdag middag ben ik ze op gaan halen op het vliegveld, ik dacht dat ik nog wel even op ze moest wachten maar ze waren al lang klaar om op de trein te stappen toen ik aankwam. Toen we eenmaal op het centraal station waren gekomen zijn we om een soort OV kaart gegaan (wat hier overigens veel beter geregeld is dan in Nederland) en vervolgens naar mijn kamer gegaan om alvast een gedeelte van de bagage te lozen en een grote koffer om te wisselen met mijn kleine. Nu kan ik meer spullen mee naar huis nemen, blijf immers een vrouw met (te) veel zooi haha. Vervolgens zijn we met zijn allen wat boodschapjes gaan doen en daarna de koffers opgehaald om naar het appartement van mijn ouders&broertje te gaan. In het appartement van mn ouders hebben we gezellig met z'n allen gegeten en daarna hebben ze mij weer met zijn allen naar mijn kamer gebracht. De volgende dag ben ik 's ochtends en een gedeelte van de middag naar school geweest zodat ik niet te veel zou midden en om natuurlijk de Belgen aan te moedigen bij hun cultuur presentatie! Daarna ben ik naar het Royal Palace gelopen om daar mijn ouders&broertje te ontmoeten om te kijken naar de wisseling van de wacht, die overigens best wel tegenviel, had er meer van verwacht.

Daarna zijn we naar de haven gelopen om wat mooie foto's te nemen en om vervolgens door te gaan naar de Oslo Opera om deze te beklimmen om te kijken of dat uitzicht echt wel zo mooi was. Jammer dat het weer nogal grauw was deze dag. Vervolgens zijn we naar mijn kamer gegaan waar ik in de gezamenlijke keuken voor ze gekookt heb. (Gelukkig vonden ze het lekker, Pfoee..) Vrijdag was het echt prachtig weer en zijn we naar Holmenkollen en Sognsvann geweest waar we een aantal prachtige plaatjes hebben kunnen schieten. Nadeze actieve dag zijn we naar het HardRock Café geweest om daar lekker te eten, en lekker dat het was! En ik werd natuurlijk weer betrapt toen ik gefascineerd naar de bar zat te kijken die constant van kleur veranderde, waarna de manager aan mij vroeg welke kleur ik nu eigenlijk het mooiste vond, we kwamen tot de conclusie dat de roze toch echt wel het mooiste was haha.

Zaterdag zijn we naar het eilandje Bigdøy geweest, waar we het Norsk Folkemuseum zijn geweest en een groep chinese toeristen hebben proberen te ontwijken.. Als je die namelijk eenmaal voor je hebt staan als ze foto's aan het maken zijn.. Nou dan weet je het wel! Het was een heel leuk museum, alleen door de sneeuw die veranderd was in ijs was het soms nogal een glibberige bedoeling. Verder hebben we deze dag nog wat souvenirs gekocht en daarna nog wat spelletjes gedaan in het appartement.

Zondag was alweer de laatste dag dat mijn ouders en Remy hier zouden zijn, we zijn deze dag nog naar het Fort Akershus geweest en wederom was het prachtig weer. Daarna ben ik met ze meegegaan naar het vliegveld om ze uit te zwaaien, wat toch best wel weer lastig was. Dan besef je je dat je het eigenlijk helemaal niet gewend bent om zo lang van huis te zijn.

Short Report.
Afgelopen maandag heb ik mijn eerste opdracht hier op school in moeten leveren, een short report van minimaal 2000 woorden. Ik heb dit short report gedaan over de verbale en non-verbale communicatie tussen leerkrachten en leerlingen en hoe je hierdoor voor een goede band met de leerlingen kan zorgen. Ik ben best tevreden over het resultaat maar ben toch best zenuwachtig voor de feedback, het is namelijk tochbest anders om een report in het Engels te schrijven..

Fieldwork...
Ik heb dinsdag en woensdagsamen met Daphnéeeerste fieldwork dagen van de course gehad. We zitten in 7th grade (groep 8 van de basisschool in Nederland)op een school genaamd de Prinsdal Skole in een bergachtig gebied van Oslo, we zijn ongeveer zo'n uur onderweg en aangezien we er om 8 moeten zijn, is het toch best weer even pittig om je wekker om half 6 af te horen gaan.. (waarna ik m nog wel een paar keer op snooze zet natuurlijk) Het enige wat wij doen bij het fieldwork is observeren, observeren en nog eens observeren. Dit was vooral de dinsdag heel erg saai aangezien alle lessen in het Noors gegeven worden en ik er echt totaal niets van kon volgen. Vandaag hadden ze een gymles en een Engelse les, en gelijk was het een stuk interessanter om te observeren en je kon nu ook echt duidelijke interactie zien. Morgen gaan Daphnée en ik een kleine presentatie geven over België en Nederland, heb er echt zin in! Eindelijk weer even voor de klas staan!

Smile

Ik merk dat mijn verhaal wel erg lang begint te worden, complimenten als je tot hier bent gekomen! Ik ga nu maar eens mijn koffer inpakken aangezien Roos, Ebrina en ik vrijdag ochtend vroeg vertrekken richting Tromsø!!

Tot de volgende keer!

Liefs Ismay

Reacties

Reacties

marjan

Superleuk om je verhaal weer te lezen!!veel plezier in Tromso en duimen voor noorderlicht!! ;-)

Henriëtte

Ha Ismay,

wat een schitterende foto's heb je, zeg! Echt heel mooi.
En ja, het zal wel weer even afkicken zijn van al het bezoek, maar ondertussen zijn jullie alweer anderhalve maand in Oslo! Morgen vertrekken de laatste twee studenten naar het buitenland en dan zijn jullie dus allemaal de hort op.
Ben benieuwd naar je short report en de feedback. Succes ermee! En ik ben ook benieuwd naar je verdere ervaringen in de klas. We hebben altijd nog studenten gehad die naar barnehagen gingen en niet naar de basisschool. Misschien kun je nog een keer een foto maken van een bladzijde uit een taalboek of zo, kan ik weer gebruiken bij taalbeschouwing ;)
En Noors lijkt in sommige opzichten wel op het Zeeuws: kanin = konijn (knien), bie = bij (bieje), suker = suiker(suuker) (zoiets in ieder geval ;) Als je het probeert te lezen, kun je er op den duur best wat van maken. Verstaan is een ander verhaal inderdaad. Zet 'm op!

Groeten,
Henriëtte

e voader

Veel plezier in Tromso, hopelijk zie je daar"
"Het Noorderlicht" Jij trouwens ook nog bedankt voor de gezellige dagen die wij in Oslo met jou mochten doorbrengen, al deden me benen de laatste dagen wel een beetje zeer en ging het niet meer zo snel :-) . Ik heb er echt van genoten en heb respect voor het feit dat jij dit doet zover van Huus.

mama

Weereen mooi stukje schrijfwerk toch leuk om dit te lezen en zeker nket te lang. De dagen bij jouw waren gezellig en je hebt ons veel laten zien al hebben we niet alles kunnen bekijken. Een mooie gelegenheid om nog eens terug te gaan maar dan in de zomer of ieta ervoor als alles een beetje kleur heeft.

jacqueline

Leuk om je verhaal weer te lezen, en fijn dat je je ouders en broertje heb kunnen zien na z'n lange tijd en rond heb kunnen leiden door de plaats waar je bent. ze kunnen trots op je zijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!